lu innovation
Affärsmodeller och strategier – en strategisk insats för socialt värdeskapande och samhällsnyttiga/sociala innovationer
Världen står inför stora samhällsutmaningar – utmaningar som kräver innovativa och tvärsektoriella lösningar på både nationell och lokal nivå. Likaså syns en slags ansvarsförskjutning i välfärdsuppdraget, där man ser fler aktörer som engagerar sig med hjälp av nya former av affärsmodeller och i partnerskap för att adressera dessa utmaningar för att skapa samhällsnytta och fler sociala (samhälleliga) värden. I linje med detta ser vi framväxten av verksamheter med socialt värdeskapande och samhällsnyttiga/sociala innovationer som sin kärnverksamhet.
Utifrån detta var Lunds universitets innovationsverksamhet (LU Innovation) i behov av att få ett breddat perspektiv, inspiration och ingångsvärden för hur de som innovationsverksamhet – i linje med sitt uppdrag – kan utveckla stödet till forskare/klienter i framtagandet av nya affärsmöjligheter/erbjudande, där samhällsnytta och lönsamhet samspelar.
The Tardigrades levererade en kunskapshöjning och sammanställning med goda och inspirerande exempel för olika typer av affärsmodeller och strategier där socialt värdeskapande och samhällsnytta står i fokus.